سئو شامل هر دو روش فنی و محتوایی است که با هدف هماهنگی با بهترین نیازهای الگوریتم موتور جستجو انجام می شود. وظایف متداول مرتبط با سئو شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا، بهینه سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است.
به عبارت دیگر:
سئو همه چیز در مورد بهبود رتبه سایت در بخش ارگانیک (غیر پولی) نتایج جستجو است.
مزیت اصلی رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی خاص این است که می توانید ترافیک “رایگان” به سایت خود را ماه به ماه دریافت کنید.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
اکنون زمان آن رسیده است که نحوه عملکرد موتورهای جستجو مانند گوگل را یاد بگیرید.
چگونه به این نتیجه رسیدید؟ به احتمال زیاد شما در جستجوی «SEO چیست؟» یا چیزی در همین راستا کلید زده اید و موتورهای جستجو بقیه کار را انجام داده اند.
وقتی چیزی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) جستجو میکنید، یک الگوریتم در زمان واقعی کار میکند تا نتیجهای را که آن موتور جستجو «بهترین» در نظر میگیرد به شما ارائه دهد.
گوگل چگونه "بهترین" نتیجه را تعیین می کند؟
گوگل همچنان نسبت به معیارهای رتبه بندی خود دلسرد است، اما بر اساس تحقیقات متخصص و چند نکته از موتورهای جستجو. خزنده ها یا ربات ها برای جمع آوری اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می شوند. با استفاده از ناوبری وب سایت، خواندن لینک های داخلی و خارجی، ربات ها زمینه یک صفحه را درک می کنند و موتورهای جستجو صفحات را با دید بهتر به عنوان بهترین نتایج ارائه می دهند.
حتی اگر گوگل عملکرد درونی الگوریتم خود را بر اساس اختراعات ثبت شده و اظهارات گوگل عمومی نمی کند، می دانیم که وب سایت ها و صفحات وب بر اساس موارد زیر رتبه بندی می شوند:
ارتباط
اگر «طراحی سایت در کرج» را جستجو کنید، نمیخواهید صفحات وب درباره طراحی سایت را ببینید.
ارتباط جستجو به اندازه گیری دقت رابطه بین پرس و جو و نتیجه جستجوی مورد نظر اشاره دارد. دامنه هایی با نتایج دقیق، سریع و مرتبط از موتورهای جستجو برجسته می شوند و از این رو در رتبه اول قرار می گیرند.
به همین دلیل است که گوگل در درجه اول به دنبال صفحاتی است که ارتباط نزدیکی با کلمه کلیدی شما دارند.
با این حال، گوگل به سادگی “مرتبط ترین صفحات را در بالا” رتبه بندی نمی کند. به این دلیل که هزاران (یا حتی میلیون ها) صفحه مرتبط برای هر عبارت جستجو وجود دارد.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی «سئو سایت در کرج» 10هزار نتیجه را در گوگل به ارمغان می آورد:
اهمیت ارتباط جستجو
تصور کنید که در یک سایت فرود آمده اید و عدم تطابق آشکاری بین انتظارات شما و نتیجه جستجو ایجاد می کند. به این معنی است که چنین سایتی هم غیرحرفه ای و هم غیرقابل اعتماد است.
آمار نشان می دهد که 68٪ از مردم تمایلی به بازگشت به سایتی با تجربه جستجوی ضعیف ندارند. در این راستا، هدف ایجاد محتوای شخصی، بسیار مرتبط و هدفمحور که هدف جستجو را برآورده میکند، داشته باشید.
بنابراین برای قرار دادن نتایج به ترتیبی که بهترین حبابها را به بالا میرسانند، بر سه عنصر دیگر الگوریتم خود تکیه میکنند:
قدرت
اقتدار درست همان طور که به نظر می رسد: این روش گوگل برای تعیین دقیق و قابل اعتماد بودن محتوا است.
اقتدار به تأثیر و شهرت کلی یک دامنه در یک جایگاه خاص اشاره دارد. گوگل اعتبار یک وب سایت را بر اساس پذیرش گسترده آن در جایگاه هدف در نظر می گیرد.
سوال این است: گوگل چگونه می داند که یک صفحه معتبر است؟
آنها به تعداد صفحات دیگری که به آن صفحه پیوند دارند نگاه می کنند:
اهمیت اقتدار
یک وب سایت قدرت خود را از توانایی خود در ارائه ارزش می گیرد. به طور خلاصه، سایر بازیکنان پیشینه شما را می شناسند، دیدگاه های منحصر به فرد شما را می پذیرند و به شما به عنوان یک رهبر فکری نگاه می کنند.
به این ترتیب دامنه های دیگر به راحتی از طریق بک لینک به دامنه شما متصل می شوند. گوگل این را به عنوان رای اعتماد تفسیر می کند و احتمالاً رتبه های بالاتری را به خود اختصاص می دهد.
سودمندی
محتوا می تواند مرتبط و معتبر باشد. اما اگر مفید نباشد، گوگل نمیخواهد آن محتوا را در بالای نتایج جستجو قرار دهد.
بارها و بارها، گوگل در خواستار «کیفیت بر کمیت» برای بهترین نتایج جستجو صریح بوده است. سودمندی به ارائه اطلاعات جذاب، مرتبط و ارزشمند به بازدیدکنندگان وب سایت اشاره دارد.
در واقع، گوگل علناً گفته است که بین محتوای «کیفیتتر» و محتوای «مفید» تفاوت وجود دارد.
به عنوان مثال، فرض کنید که “رژیم غذایی سرخپوشان” را جستجو می کنید.
اولین نتیجه ای که روی آن کلیک می کنید (“نتیجه A”) توسط برجسته ترین متخصص جهان در Paleo نوشته شده است. و از آنجایی که صفحه دارای محتوای بسیار با کیفیتی است، افراد زیادی به آن لینک داده اند.
با این حال، محتوا کاملاً سازماندهی نشده است. و پر از اصطلاحات تخصصی است که اکثر مردم آن را درک نمی کنند.
آن را با نتیجه دیگری مقایسه کنید (“نتیجه B”).
این توسط شخصی نسبتاً تازه وارد رژیم پالئو نوشته شده است. و وب سایت آنها تقریباً به همان اندازه پیوندهای اشاره به آن ندارد.
با این حال، محتوای آنها در بخش های مجزا سازماندهی شده است. و به گونه ای نوشته شده است که هر کسی بتواند بفهمد:
خوب، آن صفحه در «مقیاس سودمندی» رتبه بالایی خواهد داشت. حتی اگر نتیجه B به اندازه نتیجه A اعتماد یا اعتبار ندارد، همچنان در Google عملکرد خوبی خواهد داشت.
(در واقع، حتی ممکن است رتبه بالاتری نسبت به نتیجه A داشته باشد.)
گوگل سودمندی را تا حد زیادی بر اساس “سیگنال های تجربه کاربر” اندازه گیری می کند.
به عبارت دیگر: نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو. اگر گوگل ببیند که مردم واقعاً یک نتیجه جستجوی خاص را دوست دارند، رتبه بندی قابل توجهی را افزایش می دهد:
اهمیت سودمندی
اکثر کسب و کارها برای کسب رتبه های برتر در SERP تلاش می کنند. از طریق ترافیک پولی یا ارگانیک. رتبه های بالا علاقه را به خود جلب می کند و دید بیشتری را به دست می آورد و در نتیجه نرخ تبدیل بالا و اعتبار برند را به همراه دارد.
سودمندی بر ارزش ترافیک ارگانیک در رضایت کامل از هدف جستجو تأکید می کند. ترافیک ارگانیک به خودی خود نباید هدف نهایی باشد.
از بازدیدکنندگان سایت می خواهید چه کاری انجام دهند؟ یک محصول بخرید، یک دستور غذا را دنبال کنید یا به دنبال خدمات خود باشید؟ دستیابی به این اهداف مستلزم ارائه سودمندی همسو با هدف کاربر است.
نکته شماره 1 سئو من برای رتبه بندی بالاتر
وب سایتی بسازید که مردم آن را دوست داشته باشند!
موتورهای جستجو برای اندازه گیری سیگنال های مختلف در سراسر وب طراحی شده اند تا بتوانند وب سایت هایی را پیدا کنند که مردم بیشتر دوست دارند.